#Single

Cara Bijak Untuk Menguruskan Duit Raya Anak Anda

There are 0 comments

No any comment found

Leave a Comment

Your Email address will not be published

Banyak duit raya yang anak-anak anda terima? Ha… jangan anda guna pula duit itu!

Lebih baik anda simpan semua duit raya anak itu untuk keperluan akan datang. Betul tak? Nanti, bolehlah mereka menggunakan duit ini untuk sambung belajar ke, melangsungkan perkahwinan ke.

Tapi nak simpan di mana?

Jangan risau ibu bapa semua! Hari ini kami akan mengajar anda 4 cara bijak bagaimana anda boleh menguruskan duit raya anak-anak anda.
 

  1. Asingkan Duit Raya: Pastikan untuk memisahkan duit raya anak-anak dari dana lainnya. Setiap anak seharusnya mendapatkan jumlah yang sama.

  2. Simpan dalam Bank/Tabung Pelaburan: Segera setelah raya, simpan duit raya anak-anak dalam bank atau tabung khas pelaburan untuk menghindari pengeluaran yang tidak perlu. Contohnya, boleh menggunakan Tabung Haji atau membuka akaun ASB Remaja.

  3. Akaun ASB Remaja: Amanah Saham Bumiputera (ASB) adalah tabung simpanan yang terkenal dengan dividen yang baik. Sekarang, terdapat skim amanah saham untuk bayi berusia 6 bulan ke atas. Anda bisa membuka akaun ASB Remaja untuk anak-anak dan menyimpan semua duit rayanya.

  4. Akaun SSPN-i: Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN-i) adalah gabungan tabung pendidikan dengan takaful. Ini merupakan pilihan yang baik untuk menabung untuk pendidikan anak-anak dan juga menjadi persyaratan untuk meminjam Pinjaman Pendidikan PTPTN.

Selain itu, pendeposit SSPN-i akan menerima manfaat kesihatan dan pengecualian cukai simpanan bersih hingga RM6,000 setahun.

Jadi, dengan mengikuti panduan ini, Anda dapat mengelola duit raya anak-anak dengan bijak untuk kegunaan pada masa akan datang, termasuk untuk pendidikan atau keperluan lainnya.

Published by 

www.imoney.my/articles/4-cara-bijak-untuk-menguruskan-duit-raya-anak-anda
SHARE #EarnMoreCoins